Přidat dotazČíst příspěvkyZpět


 
Mám problém při přímém propojení LPT KABELEM mezi dvěma PC u winXP. Jak na to?

Tato otázka se sice netýká námi dodávaných systémů, ale budiž. Pro přenos souborů mezi dvěma PC potřebujete speciální LPT kabel tzv. LapLink, dá se pořídit za pár korun. Případně si kabel můžete vyrobit sám, vše o paralelních portech a kabelech naleznete například na lpt.hw.cz. Propojte PC kabelem. PC MUSÍ být při propojování vypnutá! Hrozí zničení portu! Na oba PC nainstalujte souborový manažer Total commander a na obou jej spusťte. Z nabídky zvolte "Síť" -> "Spojení s jiným PC přes LPT...". Jeden PC bude server a druhý klient. Po spojení můžete libovolně kopírovat, přesunovat a mazat soubory mezi počítači. V některých případech mohou být pro přístup k LPT vyžadována administrátorská oprávnění. Propojit lze PC s jakoukoli verzí Windows mezi sebou nebo i případně Windows - MSDOS.

Potřebuji vyexportovat naměřené hodinové spotřeby z OPTIENERu do Excelu pro zpracování tabulek rozvodných závodů.

Data z programu PROTAGON (DOMINO) lze exportovat následujícím způsobem:

 
Spusťte program PROTAGONVIEW (DOMINOVIEW). Z nabídky na liště vyberte "Databáze" (případně "Data"). Otevře se dialogové okno ve kterém si zvolíte databázi jejíž obsah vás zajímá, pro hodinové spotřeby OPTIENERu to bude hodina.db. A potvrdíte pro otevření. Zobrazí se vám okno ne nepodobné těm na které jste zvyklí z Excelu. Pomocí filtrů si můžete vyseparovat potřebné časové období a případně i zvolit sloupce v databázi, které potřebujete. Kliknutím na tlačítko kopie vyexportujete vybraná data. V následujícím dialogovém okně si zvolíte typ databáze DB, DBF nebo TXT a místo kam chcete kopii databáze uložit. Formáty DBF a TXT jsou doporučeny protože je lze načítat do dalších programů bez problémů. Název kopie databáze je libovolný, doporučuji používat maximálně 8 znaků bez diakritiky, jinak na některých PC můžete očekávat potíže, ale záleží na nastavení systému. Uložený soubor s databází lze poté otevřít z Excelu a dále zpracovávat nebo ukládat.
 
Pozor v některých případech je možné, že se export nezdaří a data jsou v nově uložené kopii nedostupná nebo je databáze prázdná! Tato chyba není způsobena programem PROTAGON (DOMINO) nebo PROTAGONVIEW (DOMINOVIEW) ale nastavením formátů databází v systému PC! Nastavení formátů dat, verzí databází, typů data a času,... lze provést programem BDEAdmin.exe, který najdete v adresáři c:\Program Files\Common Files\Borland Shared\BDE\ (případně c:\Program Files\Borland\Common Files\BDE\). Tyto zásahy by měl provádět správce IT nebo osoba která má potřebné znalosti.

Přecházím na nové PC. Toto již nepodporuje vaše staré karty ISA. Máte náhradu?

Náhrada samozřejmě existuje, kompletní přehled naleznete v sekci hardware. Pokud ale bude s PC změněn i operační systém, pravděpodobně se nevyhnete i upgradu software. Všechny verze programů mají implicitně podporu komunikace přes COM5 pomocí karty PCBUS do ISA slotu. Při přechodu na nový operační systém či komunikační kartu je třeba zkontrolovat zda stávající verze podporuje komunikaci přes požadované rozhraní LPT, COM nebo LAN! A také zda je program schopen pracovat na novém operačním systému: Windows NT do 01.02.2002 musí být na CD uvedeno: "verze pro NT", Windows 2000 a XP (verze NT od 01.02.2002). Pokud nejsou tyto podmínky splněny je třeba upgradovat kartu i software!

Pokud jsem svůj dotaz napsala na špatnou adresu, tak se velice omlouvám. Zajímalo by mě, jakými způsoby mohu ušetřit energii v našem domě.

Myslíte společné prostory?.Jenom ne vyšroubováváním žárovek na chodbách! :-). Existují normy na minimální intenzitu osvětlení. Schodiště a chodby jsou již zpravidla vybaveny schodišťovými automaty. Je možné zkontrolovat jejich nastavení zda nesvítí po spuštění zbytečně dlouhou dobu. Půdy a sklepy toto vybavení nemají, tady platí prosté ZHASÍNAT. Lze uvažovat o nasazení pohybových čidel namísto stávajících ovládacích prvků osvětlení. Vyloučí se tím omylný lidský faktor. Výměna žárovek za jiné úsporné zdroje nepřináší zpravidla žádný efekt. Další možností je nepoužívat výtah a chodit pěšky a čas od času zkontrolovat zda si někdo ze sousedů neudělal, třeba ve sklepě, soukromou dílnu a vy mu tak svými penězi nepřispíváte ke zdárnému rozvoji firmy...

Dobrý den, mohl bych prosím od vás dostat e-mail adresu na vedoucího výroby?

Mailovat můžete na info@fasvobodasro.cz, případně mbolek@iol.cz. Nebo zadat potřebné údaje do kontaktního formuláře s Vaším požadavkem a příslušný pracovník vás bude kontaktovat.

mam počítač 386 neco se s nim stalo a teď po zapnutí se my jenom napiše C:\\> a dál to nejde co mám udělat aby zase šel bez problemu skoušel jsem naistalovat WIN.3.1 ale napsalomy že je málo místa na disku co mám dělat?

Vzhledem k zastaralosti vaší sestavy nezbývá než poradit její výměnu. Kontaktujte svého správce sítě :-). V případě zájmu mohou konfiguraci dodat i naši technici.

Prosím o orientační cenu zařízení PILO a PILIO.

PILIO - rozšiřující stanice k systému OPTIENER, 6x logický vstup, 1x výstup, cena cca 14500,- Kč. Tato stanice je stále v nabídce, ale nebude již používána do nových aplikací. Její použití je omezené, nahrazena systémem DOMINO CPU. PILO - rozšiřující stanice k systému OPTIENER, 4x výstup, cena cca 15000,- Kč.

Lze nějakým způsobem spouštět program HARSAL ve Windows 95?

Program HARSAL je určen pro operační systémy MS-DOS. Pokud je spouštěn v prostředí Windows nebývají většinou problémy kromě případů, že dojde k minimalizaci na lištu, pak program nekomunikuje a v nevykreslují se trendové křivky. Pokud nastanou problémy s chodem ve Windows doporučuji spouštět HARSAL v čistém MS-DOS. Pokud chcete přesto zkusit běh na Windows 95, můžete se inspirovat úpravou zaváděcích souborů (úpravy platí i pro spouštění v MS-DOS).

Nainstalovali jsme DOMINO a DOMINOVIEW na nový PC s WINNT a nechodí vůbec ...

Program Domino (Protagon) vyžaduje při instalaci na PC s Windows NT/2000 instalaci pomocných driverů. Lze použít starý typ GenPort který je ke stažení na stránce downloadů, návod na instalaci najdete v sekci software. K dispozici je i nový driver PCBusDrv, zajištující rychlejší a systémové méně náročný přenos dat mezi fyzickými stanicemi a PC za použití stávající karty PCBus nebo zařízení PCPar. Driver je k dispozici na stránce downloadů a popis instalace ovladače najdete v sekci software. Pro oba ovladače je třeba splnit určité podmínky, například verze EXE souborů programů Domino a DominoView. U verzí staršího data bude třeba tyto EXE soubory upgradovat.

Nainstalovali jsme DOMINO a DOMINOVIEW na jiný PC s WIN95. ... DOMINO komunikuje ale DOMINOVIEW ne ... pořád hlásí databáze nenalezena.

Při instalaci programů Domino a DominoView je na PC s Windows 95, 98 mít nainstalovanou i jakoukoli síť, třeba jen přímé propojení kabelem. Síťové drivery jsou potřebné pro komunikaci Domino - DominoView a obsluhu databází z programu DominoView. Nainstalujte síťové drivery a podle potřeby přeinstalujte DominoView. Ve Windows 95 je potřeba navíc přidat i protokol NetBEUI (Ovládací panely - ikona Síť - Konfigurace - Přidat - Protokol - Microsoft - NetBEUI).

Tiskárna při tisku z Dominoview tiskne pomalu ... máme Lexmark. Pokud pošlu na tiskárnu více protokolů zhroutí se celý počítač .......

Škoda, že nevím konfiguraci vašeho PC. Podobné příznaky se projevují při tisku denních protokolů na počítačích s malou pamětí 8 - 16 MB RAM. Doporučuji při potřebě tisku uzavřít co nejvíce programů (včetně DOMINA) a neposílat na tiskárnu více protokolů najednou. Zpracování údajů pro tiskovou sestavu denních protokolů má zvýšené nároky na paměť, pracuje se s velkým objemem dat. Zkuste poprosit svého správce sítě o rozšíření RAM. Při dnešních cenách by neměl být problém nainstalovat 128MB RAM, pak by měly problémy zmizet.

Sice to s regulací nesouvisí ale inkoustová tiskárna dodaná k PC nám strašně zpomalila programy Office.

Předpokládám, že se jedná o tiskárnu Hewlett Packard. Tyto tiskárny skutečně na některých konfiguracích (Win95/98) neúměrně zpomalují načítání a práci se soubory a to nejen v Office programech ale ve všech z kterých se tiskne. Na diskusním fóru u HP je to, jak jsem se díval, poměrně častý dotaz. Zatím bez odpovědi. Problém se objevuje pokud není PŘESNĚ dodržen postup při instalaci driverů tiskárny. Stačí mít spuštěný antivirový program a tiskárna nebude nainstalována správně! Vyplatí se vzít do ruky instalační manuál a postupovat přesně podle něho.

Zajímá mi cena OPTIENERu 508, včetně software pro monitorování stavu a ovládání z PC (bez dodávky PC).

Na stručnou otázku stručná odpověď: OPTIENER 508 65.000,- Kč, komunikační karta PC-BUS (ISA) 6.000,- Kč, software DOMINO 15.000,- Kč, software PROTAGON 22.000,- Kč. Přesto doporučuji kontaktujte přímo fa Svoboda pro upřesnění vašich požadavků.

Elektroměr rozvodných závodů uzavírá měsíc automaticky ve 24.00 hodin a OPTIENER už o dvě hodiny dřív, nesedí mi pak odečty se skutečnou fakturací. V OPTIENERu je sice funkce ručního ukončení měsíce, ale přeci tu nebudu sedět v noci. Co s tím ?

Řešení existuje. OPTIENER obsahuje externí vstup pro provedení měsíčního odečtu. Pokud RZ dají tuto hodnotu jako impuls, dokáže jí zpracovat. Pokud ne a RZ provádí odečet v libovolnou, ale pravidelnou dobu, lze pomocí přesných externích digitálních hodin toto obsloužit bez přítomnosti obsluhy. V případě kdy je odečet prováděn nepravidelně (při příjezdu technika na konci měsíce), nezbývá než ukončovat měsíc ručně společně s ním. Nedávno byla uvedena do distribuce NOVÁ VERZE EPROM, která již obsahuje možnost nastavit ukončení měsíce v libovolný den (+-15 dní) i čas. Na možnost upgrade se informujte u svého technika.

Program DOMINO pracuje bez chyb. U programu DOMINOVIEW se dosud neobjevily také žádné potíže, ale teď pokud se nahlíží do trendů, histogramů nebo databází objevuje se hlášení "Data nenalezena". V tiskových sestavách zase "Není co tisknout".

Zkontrolujte nastavení v menu "System" - "Konfigurace" zda je správně nastavena cesta k databázím v programu DOMINO (implicitně  c:\CONTES\DOMINO). Případně toto nastavení podvrďte nebo nastavte správně. Pokud se chybová hlášení přesto opakují je zřejmě chyba v adresáři  c:\Program Files\Borland\Common Files\BDE. Kde s největší pravděpodobností nějaká jiná aplikace odinstalovala soubory potřebné pro chod databází. Vezměte instalační CD-ROM a přeinstalujte program DOMINOVIEW.

PC máme v chodu 24 hodin denně, v datech je mezera cca 6 hodin ve které data kompletně chybí. Po výpadku se vše vrátilo samo do chodu, kde je chyba ?

Pokud nedošlo v době ztrát dat k výpadku napájení OPTIENERu pak tento jev zřejmě souvisí s chodem PC. K ověření doporučuji připojit k OPTIENERu tiskárnu (Epson kompatibilní) a pomocí tiskového menu vytisknou všechny dostupné záznamy čtvrthodin. Tímto získáme potvrzení zda ve zmiňované době byl OPTIENER v chodu a ukládal data. Pokud chybějící data v OPTIENERu jsou a na PC v databázích chybí, znamená to, že došlo k přenosu dat do PC a OPTIENER získal zpětné potvrzení o doručení dat, ale již nedošlo k jejich fyzickému uložení na harddisk PC. Nejpravděpodobněji máte na PC nastaveno v úsporném režimu vypínání disků. Toto nastavení naleznete v menu "Ovládací panely" ikona "Řízení spotřeby", nastavení upravte tak aby nedocházelo k vypínání pevných disků. Ve Windows 98 pak může docházet k při dlouhodobém chodu PC k zahlcení paměti RAM. Můžete použít utility pro defragmentaci paměti nebo alespoň pravidelně (doporučuji denně) ukončete program DOMINO a PC restartujte.

I když přenosy z OPTIENERu do PC probíhají, v databázích nic není, co s tím ?

Přenesená data z OPTIENERu se ukládají do příslušných databází ve formátu Paradox v programu Domino v adresáři C:\Contes\Domino\Data. Jestliže probíhají přenosy, a do databází se nic nezapisuje, znamená to zpravidla, že tyto jsou poškozeny. Obnovit je lze ručně přepsáním příslušnou vzorovou databází z adresáře C:\Contes\Domino\Vzory. Tento krok bohužel znamená, že všechna data dosud načtená budou nenávratně ztracena. Doporučuji tedy stávající data zálohovat. K poškození databází dochází zpravidla klasickými způsoby : nesprávné ukončování programu, nesprávné vypínání počítače a poslední době velice časté "hrabání" se v datech jiným programem než je Dominoview. Časté je například "kouknutí se" z Průzkumníka, nebo klasická T602 (ano ta černá) se svým vestavěným manažerem dokáže doslova nadělat paseku. Nebo přetížení PC, pokud běží neúměrné množství programů v multitasku (včetně her), může mít na toto vliv. A to nemluvím o provozování různých programů pro DOS (klasika je Norton). Shrneme-li to, je na vině vždy na 99% obsluha, pokud běží program na PC v doporučené konfiguraci a jsou zachovávány všechny správné zásady provozování programu a PC, nelze tyto databáze poškodit.

V poslední době pozoruji nárůst regulačních zásahů OPTIENERu. Tento týden již zařízení reguluje téměř neustále a dá se říct, že brzdí výrobu i když jste slibovali, že jí to neovlivní.

Nejste sám. Díky změně klimatu se začínají ozývat téměř všechny firmy jejichž výrobu ovlivňuje počasí ..., masokombináty, pivovary - sodovkárny, mrazírny ...... tedy všichni provozovatelé chladících zařízení. Dlouhotrvající tropická vedra kladou zvýšené nároky na provoz chlazení a tím i na odběr elektrické energie. Regulační systém není sám o sobě samospasitelný a pokud mu nepomůžete situace se nezmění. Každá výroba má svá specifika v odběru elektrické energie. Někde je vyšší spotřeba z zimních a jinde v letních měsících, někde mají nárůsty před různými svátky (vánoce, velikonoce, ....), dokonce i přírodní katastrofy a z nich vyplývající nárůsty výroby v některých odvětvích průmyslu se podepisují na zvýšeném odběru. Myšlenka, že nastavíte jednu hodnotu čtvrthodinového maxima a na tu budete provozovat firmu celý rok, je zavádějící. Mohu Vám doporučit nejrychlejší řešení, na rozvodných závodech si nasmlouvejte vyšší čtvrthodinové maximum a problémy zmizí.

Chci vyzkoušet Vaše nová okna. Jak zjistím verzi eprom v OPTIENERu?

V podstatě dvěma způsoby. Z nabídky <Snímky> v programu DOMINO vyberte snímek S81 "Servisní hodnoty", na tomto snímku bude verze zobrazena. Pro uživatele bez programu DOMINO nezbývá nic jiného než zjistit verzi přímo na displeji OPTIENERu. Verze se objeví po současném stisku tlačítek <System> a <Ano>.

Vždycky zapomenu jak se v Dominu nastavuje čtvrthodinové maximum.

Z nabídky <Snímky> vyberte snímek S56 "Základní parametry Optieneru" nebo snímek S80 "Tarify - aktuální měsíc" na snímcích se po kliknutí na vybraný parametr objeví dialogové okno do kterého napište novou hodnotu, potvrďte <OK>. Na snímku se objeví nová hodnota. V tomto okamžiku je již tento parametr zapsán přímo v paměti OPTIENERu a systém podle něho reguluje.

Abych se přiznal, Váš a podobné případy mně neustále překvapují. Obsluha systému je vždy proškolena v ovládání systému, nastavování parametrů, při spouštění zkušebních provozů jsou obsluha i pracovníci údržby provedeni jednotlivými součástmi systému, máte k dispozici technickou dokumentaci i uživatelské příručky. Pro nastavení parametrů z programu Domino je potřeba alespoň základní znalost práce s Windows. Toto dělá problémy energetikům starších ročníků, kteří si většinou s PC netykají. Požádejte některého z Vašich kolegů ať Vás naučí základy, nebo si zjistěte, kdy kurz tohoto typu bude ve vaší firmě, v každém větším městě existují školící střediska kde Vás taky rádi přijmou, možností je dost. Poté můžete požádat svého technika o další proškolení. Pokud je Váš odpor k výpočetní technice nepřekonatelný, nastavujte parametry přímo na klávesnici OPTIENERu. Struktura menu a jeho ovládání by měl zvládnou každý majitel digitálních hodinek a nastavování popsané v příručce k OPTIENERu Vás povede krok za krokem.

V trendech odběru nám celkový odběr překračuje nastavenou limitu a OPTIENER přesto nereguluje. Ve výpisech čtvrthodin se ale také zdá všechno v pořádku a maximum není překročeno.

Křivka odběru v trendovém zobrazení je vlastně OKAMŽITÝ výkon. A proto není chybou, že tento krátkodobě překročí nastavené maximum. Podle délky trvání těchto špiček se ani v některých trendech nemusí tato špička zobrazit. Například špička vykreslená v trendu vzorkovaném po 1 vteřině, se neprojeví v trendu vzorkovaném po 1 minutě. OPTIENER není hladinovým regulátorem a proto na tyto krátkodobé změny vůbec nemusí reagovat (naopak bylo by to předčasné a zbytečné). Pokud si uvědomíme, že čtvrthodinovým (technickým) maximem je průměrná hodnota čtvrthodinového elektrického příkonu za časový úsek 15-ti minut, je jasné, že tyto krátkodobé nárůsty, byť třeba několikanásobně překračují nastavené maximum se nutně nemusí na maximu prakticky vůbec projevit.

Zaspali jste dobu ! Předpisy VČE pro účtování se trochu změnily a mě špatně počítá Ekonomika aktuálního měsíce v Dominu.

Na každou změnu bohužel můžeme reagovat až po zveřejnění rozvodnými závody (a to nejen VČE, ale i dalšími). Nově distribuované programy Domino již opravu Vámi uváděné nesrovnalosti obsahují. Požádejte o upgrade programu.

Pokud porovnám spotřebu v jednotlivých tarifech nesouhlasí mi s fakturací. Ne o moc. Myslím si, že je to protože se rozchází čas v OPTIENERu a elektroměru RZ.

Z popisu usuzuji, že máte zřejmě pravdu. OPTIENER je schopen zpracovat signál od RZ o změně tarifu. Bohužel tento stav prakticky rozvodné závody neposkytují. Na OPTIENERu v menu "Čas" zkontrolujte nastavení položky "Korekce času", povolením této funkce bude OPTIENER automaticky korigovat svůj vnitřní čas podle RZ i bez signálu o změně tarifu. Dále zkontrolujte správnost nastavení tarifů v jednotlivých hodinách týdne.

Při změně na letní (zimní čas) se na OPTIENERu stále objevuje původní a musí být přestaven ručně. Nejde to udělat automaticky ?

Pokud vlastníte verzi OPTIENERu 8.1 a nižší musí být přechod na letní (zimní) čas proveden ručně přímo na OPTIENERu (z PC nelze). OPTIENER od verze 8.2 umožňuje automatický přechod na správný čas. Pokud tuto verzi vlastníte a popisovaný problém se přesto objevil, zkontrolujte nastavení v menu "Čas". Musí být povolen automatický přechod na zimní - letní čas.

Vlastníme program DOMINO v. 2.04, je tento kompatibilní s rokem 2000?

Ano! Všechny verze programu DOMINO dodávané k monitorovacím a regulačním systémům jsou připraveny na rok 2000. Výjimku tvoří staré verze programů Harsal a Harpagon pracující pod operačním systémem MS-DOS. Na možnosti upgrade se individuálně informujte na adrese firmy.